Bantningskur

>> Effektiv Fettförbrännare, Prova för 1kr, klicka här !

>> Gå ner 5-10 kg inom någon månad. Gratis konsultation !!

En bantningskur är en metod som används för att gå ner i vikt. Det finns många olika bantningskurer för att uppnå viktnedgång. Många av dessa bantningskurer fordrar att man som bantare ansluter sig till ett avtal där man får betala en summa pengar.
Vissa bantningskurer är långsiktiga, andra kortsiktiga. De kortsiktiga kritiseras ofta då det menas att den viktnedgången dessa kan bidra till ofta uppstår främst tack vare förlorad vätska, vilket gör att när kuren är över så sker snabbt en uppgång i vikt. En fördel med de kortsiktiga bantningskurerna är att de kan vara lättare att fullfölja än de mer långsiktiga som ofta sträcker sig över längre tid. Fördelen med de långsiktiga bantningskurerna är å andra sidan att deras resultat ofta blir mer långvariga och att den bantande inte lika lätt faller tillbaka i gamla vanor som vid korta bantningskurer.

Oavsett vilken bantningskur som väljs så är den viktigaste principen att den som bantar ska förbruka mer energi än vad han eller hon får i sig via föda. Detta gör att samtidigt som kosten är viktig att tänka på, så finns det stora fördelar att vinna om bantningskurens kosthållning kompletteras med regelbunden träning, som drastiskt höjer den dagliga energiförbrukningen.

Nedan följer några tips för hur en bantningskur kan bli lyckad:
Oavsett vilken bantningskur man följer så är kosten viktig, och det är viktigt att den som bantar inte tröttnar på maten. Därför är det viktigt att kosten som är anpassad till bantningskuren är så varierad som möjligt. Det är också viktigt att planera sina inköp, det är lätt hänt när man handlar hungrig att man köper snabb energi i form av till exempel onyttig snabbmat eller ibland även godis, för att tillfälligtvis stilla hungern. Detta är dock att göra sig själv en björntjänst. Även om hungern stillas tillfälligt så kommer den snabbt att komma tillbaka då de snabba kolhydraterna i godiset tas upp och förbrukas väldigt snabbt.

Ett annat tips för den som befinner sig i en bantningskur är att ta med sig hemlagad mat till jobbet. Den snabbmaten som går att köpa färdig är sällan lika nyttig (däremot dyrare). Den egenlagade maten har man själv mer kontroll över, vilket gör att man lättare kan kontrollera fetthalterna. Det finns också en smidig metod för att minska fetthalten i såser och soppor. Den går ut på att man ställer in såsen eller soppan i kylskåpet. Efter en stund har de blivit kallare och då lägger sig fett som en hinna på ytskiktet. Om den hinnan avlägsnas så kan såsen eller soppan värmas igen och då har det blivit en magrare variant. Mat kan i allmänhet tillagas på så hälsosamma sätt som möjligt. En viktig detalj är att så sällan som möjligt steka i fett, och detsamma gäller fritering. Nyttiga godsaker finns det gått om, i form av frukt och nötter till exempel. Det är ett bra tips att ha sådana hemma, då det minskar risken för att man ger sig iväg för att handla godsaker på oregelbundna tider.

Exempel på olika kända bantningskurer är GI-metoden där långsamma kolhydrater prioriteras framför snabba. Atkinsmetoden bygger på ett avsevärt begränsat intag av kolhydrater, men ett rikligt intag av proteiner. Cambridgemetoden är ytterligare en bantningskur, och den bygger i huvudsak på ett kraftigt begränsat kaloriintag. Vidare finns det en bantningskur som kallas stenåldersdieten, där den bantande inte äter någon mat som är tillagad eller framställd i fabrik – man ska helt enkelt äta som på stenåldern. Denna bantningskurs idé bygger på att övervikt inte existerade då. Å andra sidan kan det bero på många faktorer, bland annat ökad energiförbrukning, eftersom stenåldersmänniskorna var mycket mer aktiva i jakt, hantverk och lantbruk än vad den moderna människan är.