Deffa

>> Effektiv Fettförbrännare, Prova för 1kr, klicka här !

>> Gå ner 5-10 kg inom någon månad. Gratis konsultation !!

Uttrycket ”deffa” kommer från ordet definition och syftar i träningssammanhang på den aktives önskan att minimera sitt underhudsfett för att musklerna ska bli bättre synliga. Speciellt förekommande är därför deffning inom kroppsbyggarsfären. Ett bra sätt att nå en lyckad deff är att precis som när viktminskning önskas låta träning och energiförbrukningen överstiga energiintaget.

När en person deffar är det rekommenderbart att han eller hon tränar tyngre styrketräning under perioden. Styrketräningen ser till att bibehålla muskelmassa på ett bra sätt trots det minskade energiintaget och dessutom upprätthålls den dagliga förbränningen. Konkret så kan ett tungt styrketräningspass innebära en ökad energiförbrukning upp till två dygn efter passet. Generellt kan man säga att runt 70 minuters tung styrketräning får samma förbränningseffekt under ett dygn som 50 minuters träning på 70 procent (det vill säga ”konditionsträning) av den aktives maximala puls. Därför är styrketräning ett mycket bra alternativ för den som vill deffa.

Den som deffar kan tänka på en rad saker. Han eller hon kan bland annat försöka se till att den förbrukade energin överstiger den intagna. När på dygnet energin intages kan också vara av betydelse. Generellt tror många att fett är förbjudet under deffning. Detta stämmer inte. Om intaget av fett minskar så minskar också fettförbränningen och deffningen kommer sakta ned. Fett i kosten gör också att matsmältningen tar längre tid vilket leder till att den personen som försöker deffa upplever en längre mättnadskänsla – och därmed mindre behov av att stoppa i sig små måltider mellan de riktiga måltiderna. Det är dock en stor fördel om omättade fetter väljs framför mättade fetter då dessa lättare tenderar att lättare bevaras i form av kroppsfett. Kort och gott behöver kroppen fett för att förbränna fett, vilket kan vara en viktig sak att tänka på för den som vill deffa. Bra fett för den som deffar finns i många produkter, bland annat oliv- och rapsolja, lax, nötter och avocado.

Konditionsträning är en bra och populär form av träning för den som deffar. Det finns dock ingen anledning att börja konditionsträna med en orimlig intensitet om man är nybörjare. Den ultimata intensiteten för hög energiförbrukning är ”så hög intensitet som möjligt under så lång tid som möjligt”. En annan populär företeelse för de som deffar är konditionsträning innan frukost, och det är i varje fall inte av ondo, så länge som dagens övriga näringsintag är bra.

I princip är personer som ägnar sig åt intensiv konditionsträning (till exempel långdistanslöpning) mer deffade än de som bedriver lågintensiv konditionsträning (såsom längre promenader).

Lågintensiva morgonpromenader innan frukost är som sagt populära för de som vill deffa. När den aktive vaknar på morgonen är insulinet i kroppen nästan obefintligt, vilket kommer leda till att energin som förbrukas under aktiviteten kommer att tillhandahållas av fett framför kolhydrater. Om lågintensiv träning kombineras med mer intensiv konditionsträning såsom exempelvis löpning så finns alla förutsättningarna för att uppnå en bra deff. För den som vill deffa och ligga på en bra arbetsnivå under sina pass så är ungefär 75% av maxpuls ett bra riktmärke (maxpulsen kan grovt räknas ut genom 220 minus ålder), eller kring 65% av den maximala syreupptagningsförmågan, VO2max.