Fettlösliga vitaminer

>> Effektiv Fettförbrännare, Prova för 1kr, klicka här !

>> Gå ner 5-10 kg inom någon månad. Gratis konsultation !!

Vitamin A

Ett balanserat intag av vitamin A är nödvändigt för att synsinnet, huden och slemhinnorna ska fungera på ett bra sätt. Vid en lättare brist på vitamin A kan nattblindhet uppstå, och en grav brist kan försvaga människans motståndskraft mot infektion samt blindhet. En vuxen människa behöver mellan 700-900 mikrogram vitamin A per dag. Den maten som innehåller mest vitamin A är inälvsmat (till exempel lever), rotfrukter och andra grönsaker samt matfett, men även mejeriprodukter.

Vitamin D

Vitamin D är viktigt då det reglerar kalkhalten i skelettet och tänderna hos människan. Engelska sjukan och benuppmjukning är exempel på tillstånd som kan uppstå till följd av en brist på vitamin D. Av vitamin D behöver vi runt 7,5 mikrogram om dagen, även om det är ett värde som står i stark relation till ålder och kön. Förutom att vitamin D bildas i huden när den utsätts för solning så får vi det lättast i oss genom matfetter och fisk- och skaldjur.

Vitamin E

Vitamin E hindrar de fleromättade fettsyrorna från att brytas ned i kroppens vävnader, och anses också bidraga till stabiliteten i de röda blodkropparna. Vad en brist på vitamin E kan få för effekt är oklart, då ingen sådan har påvisats hos vuxna människor. Människans behov av vitamin E är generellt runt 8-10 milligram. Vi får främst i oss vitaminen när vi äter rött och vitt kött, samt skaldjur och ägg.

Vitamin K

Vitamin K är en sorts vitamin som är viktig för blodets förmåga att koagulera, det vill säga stelna, vilket är viktigt vid sårbildning så att den drabbade inte förblöder, utan att en sårskorpa bildas. Människan behöver ungefär 65-80 mikrogram per dag av denna vitamin. Gröna salladsblad är en källa som är rik på vitamin K.