GI metoden

>> Effektiv Fettförbrännare, Prova för 1kr, klicka här !

>> Gå ner 5-10 kg inom någon månad. Gratis konsultation !!

GI-metoden är en form av diet som är populär av de som önskar gå ner i vikt. Förkortningen GI står för glykemiskt index.

I det moderna samhället förekommer det ofta att vi äter för stor mängd snabba kolhydrater, som finns ibland annat socker och stärkelse. Om dessa snabba kolhydrater är för många så kan det öka risken för en obalanserad ämnesomsättning vilket kan gå hand i hand med övervikt och sjukdomar som exempelvis diabetes, samt hjärt- och kärlsjukdomar. När vi får i oss dessa snabba kolhydrater resulterar det i att vår blodsockernivå skjuter i höjden, vilket leder till att insulin frigörs för att bearbeta det socker som tillförts kroppen. Konsekvensen blir att den snabba aktiveringen av insulinet gör att det tillförda sockret snabbt försvinner och att blodsockret då snabbt sjunker, varpå det inte är ovanligt att man upplever ett påtagligt sockersug, men även försämrat humör. Följs GI-metoden så kommer dessa tvära upp- och nedgångar i blodsockervärdet att minska.

De långsammare kolhydraterna som tas in under GI-metoden förbränns alltså långsammare än de snabba. Att en produkt har ett lågt GI-värde betyder att energin kommer förbrännas långsamt och jämt fördelat under den längre tiden.

För den som är intresserad av GI-metoden finns det ett antal tips. Produkter innehållandes fullkorn är i regel ”bra” produkter i sammanhanget då fullkorn har lågt GI. Det finns mängder av sådana produkter, i form av bröd, pasta, ris med mera. Frukt och bär samt grönsaker och baljväxter är även dessa i regel gynnsamma för den som vill applicera GI-metoden.

Konkret så medför en diet enligt GI-metoden en rad fördelar. Fetthalterna i blodet sänks och tandhälsan förbättras. Som nämnt innan gör de långsammare kolhydraterna att mättnadskänslan blir mer bestående och att man orkar mer under längre tid. Det gör också att en eftersökt viktnedgång blir lättare att åstadkomma. Kolesterolet minskar vilket också minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

GI-metoden kan även leda till att diabetiker kan minska sin medicinering i samråd med läkare.

För den som vill använda sig framgångsrikt av GI-metoden är inte det viktigaste att varje inköpt livsmedelsprodukt ska ha ett lågt GI-värde. GI-metoden tillåter absolut produkter med höga GI-värden, så länge som dessa inte är i överkant. Det som ska prioriteras med GI-metoden är helt enkelt de långsamma kolhydraterna. Så länge som dessa tillförs går det bra att även inta en viss mängd snabba kolhydrater.

Samtidigt är det viktigt att tänka på att GI-metoden är ett sätt att identifiera produkter med just lågt GI. Att följa GI-metoden enbart garanterar inte att man får i sig lämplig mängd vitaminer, proteiner och mineraler till exempel. Därför ska man vara medveten om att ett lågt GI inte alltid innebär nyttig kost och vice versa – kost med högt GI är inte alltid onyttig.