Ned i vikt

>> Effektiv Fettförbrännare, Prova för 1kr, klicka här !

>> Gå ner 5-10 kg inom någon månad. Gratis konsultation !!

Nedan följer några tips och information för dig som önskar gå ned vikt. Det finns kortsiktiga och långsiktiga metoder för att gå ner i vikt. De kortsiktiga metoderna går oftast snabbast men till dess nackdelar så är resultatet inte lika bestående som vid långsiktiga metoder. Nedan fokuseras på en långsiktig viktnedgång.

För att gå ner i vikt på ett bra sätt bör metoden som används tillhandahålla tillräckligt med energi så att det inte sker några olämpliga förändringar i vätskebalansen, dessutom är det viktigt att det är fett som förbränns, och inte muskler. Om en person som vill gå ner i vikt äter hälsosamt och motionerar i lagom utsträckning så är det inte omöjligt för den personen att gå ner runt ett kilo per vecka.

En mycket viktig förutsättning för att en person ska kunna gå ner i vikt är att hans eller hennes energiintag inte överstiger de så kallade energiutgifterna. Det gäller alltså för den som vill gå ner i vikt att han eller hon tänker på att så länge som det förbrukas mer energi än vad som tillförs kroppen, så kommer den personen att gå ner i vikt.

För att en viktnedgång ska anses som lyckad bör den vara som sagt vara långsiktig. Det är ingen idé att gå ner i vikt om personen i fråga därefter pendlar upp och ner i vikt. Vidare är det även viktigt att den personen som försöker gå ner i vikt hittar dietalternativ som inte lockar personen i fråga tillbaka till osunda matvanor i tid och otid. Att gå runt och vara hungrig innebär inte automatiskt att man har valt en framgångsrik metod för att gå ner i vikt, tvärtom är det viktigt att hålla en jämn nivå av mättnad alltigenom hela dagen. Om en person som gått ner i vikt även visar förbättrade kognitivt och somatiskt psykologiska egenskaper i samband med att han eller hon gått ner i vikt så är även det ett kriterie för att en viktnedgång ska anses som lyckad. En person som strävar efter att gå ner i vikt kan emellanåt av vissa uppfattas som tråkig, då det till exempel inte alltid är fullständigt socialt accepterat att en person väljer att inte dricka alkohol. Därav kan en viktminskningsmetod som accepteras socialt räkna det till sin fördel. Till sist ska det inte vara plågsamt att gå ner i vikt, den personen som strävar efter viktnedgång strävar också efter förhöjd livskvalitet, så det är viktigt att en diet innehåller intressanta och lockande komponenter.

För att gå ner i vikt på ett sunt sätt så finns det några generella råd.

Om den personen som vill gå ner i vikt ökar sitt intag av frukt och grönt så får han eller hon i sig produkter som är naturligt magra, men som samtidigt tillför lite sötma i form av fruktsocker, vilket gör att frukter till stor del kan ersätta onyttiga produkter som godis och snacks. När det gäller matlagning och komponering av måltider så är det en bra riktlinje att låta grönsakerna utgöra upp till 50% av tallrikens yta. En större yta med grönsaker på tallriken gör det lättare att gå ner i vikt eftersom ytorna för den övriga maten minskar.

Den så kallade tallriksmodellen är en enkel metod som, om den följs, hjälper intresserade personer att gå ner i vikt. Tallriksmodellen fungerar som ett pedagogiskt redskap för den som behöver hjälp med fördelningen av mat på sin tallrik. Ovan nämndes att 50% av tallriken med fördel kan bestå av grönsaker. 25% av tallriken kan bestå av protein (rött och vitt kött, ägg, ost, ärtor, bönor och linser) och resterande 25% av kolhydrater (pasta, ris, potatis eller bröd).

Olika sorters kött ger också en bra försörjning med vitaminer och mineraler. Kött i sig är absolut inte av ondo för den som vill gå ner i vikt. En hamburgare på en snabbmatskedja är i sig inte dålig utan det är snarare diverse såser, tillbehör och drycker som är till stor nackdel för den som vill gå ner i vikt.

Även om man strävar efter att gå ner i vikt så är fett inte enbart till nackdel för viktnedgången. Kroppen måste ha fett. Bland annat så fungerar fett som bränsle i olika sammanhang, och fett fungerar även som blodkärlens byggstenar för att nämna ett par exempel. Generellt är det dock väldigt lätt att få i sig mer fett än vad som behövs, varför ett minskat fettintag kan vara viktigt för att gå ner i vikt. Ett minskat sockerintag är att rekommendera för den som vill gå ner i vikt. Speciellt drycker innehållandes socker är förrädiska då drycker inte ger samma mättnadskänsla som mat. Alkohol är en annan komponent som gör det svårare att gå ner i vikt. Dels innehåller alkoholen mycket energi för egen del, men därutöver är det inte ovanligt att personer som festar gärna ”kompletterar” med chips, nötter och annan onyttig mat.

Till sist är det ett viktigt tips att planera måltiderna och inköpen till dessa ordentligt. Det är många som någon gång gått till affären och handlar ”hungriga som vargar” och då förutom maten köpt någon form av godis eller liknande som stillar hungern temporärt. Det kanske inte låter så farligt, men en så kallad ”bar” på knappt 60 gram utgör nästan hälften av det rekommenderade dagliga intaget av mättat fett, vilket inte alls bättrar möjligheterna till att gå ner i vikt.