Omega 3

>> Effektiv Fettförbrännare, Prova för 1kr, klicka här !

>> Gå ner 5-10 kg inom någon månad. Gratis konsultation !!

Omega 3 är en fettsyra som ingår i en grupp fleromättade fettsyror som är mycket viktiga för kroppen. I Sverige får vi oftast i oss omega 3 genom matfetter baserade på rapsolja, exempelvis flytande margarin, och även fisk. Vidare finns Omega 3 i vissa nötter, olivolja, majsolja och solrosolja.

Halterna av Omega 3 som finns i kött och mjölk påverkas av det foder som djuren ifråga äter av. Hos djur som har en magsäck, exempelvis kyckling och gris, liknar fettsammansättningen i deras eget kött den fettsammansättning de fått genom sitt foder. Hos så kallade idisslare (till exmpel kor och får) påverkas inte de djurens kött i lika stor utsträckning av kosten utan innehåller alltid små mängder av bland annat omega 3. Detta gäller även ifråga om de olika arternas mjölk. Laxkött är relativt rikt på omega 3 och en portion på 125 gram ger ungefär tre gram av olika fettsyror av typen omega 3. Detta kan jämföras med en lika stor portion torsk som ger cirka 0,3 gram, det vill säga tio gånger så lite som lax.

Fleromättade fettsyror är en viktig del av kosten som inte ska bortses från, vilket är lätt hänt i dessa bantartider då många tenderar att skära ner på allt vad fett heter. Men fett behövs och när det gäller fleromättade fettsyror såsom omega 3 rekommenderas att det utgör 5-10% av det dagliga energiintaget. Av dessa så rekommenderas det att 10% av dessa fettsyror utgörs av sorten omega 3. Detta motsvarar ungefär tre gram per dag för en vuxen individ.

Att omega 3 rekommenderas beror bland annat på att omega 3 bidrar till att sänka kolesterolnivåerna i blodet, vilket också bidrar till att minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Detta gäller specifikt personer med förhöjd risk för dessa sjukdomar.

För att lättast få sig de rekommenderade mängderna omega 3 så uppmuntras en varierad kost som till stor del innehåller matfetter baserade på rapsolja. Därutöver är det bra om fisk och skaldjur finns på menyn två till tre gånger per vecka. Vid spisen är det en bra idé att använda till exempel flytande margarin och oljor, då hårt margarin och smör innehåller stora mängder mättade fettsyror.

I dagens samhälle med mycket stress och tidsbrist finns det alltid situationer då vissa upplever att det är svårt att se till att få sig de näringsämnen som behövs. Det är lätt hänt att en person snabbt tar en lunch på en hamburgarrestaurang utan att fundera över vilka näringsämnen han eller hon får i sig och inte får i sig. I dessa fall kan det bara bra att veta att omega 3 finns i form av tillskott, exempelvis kapslar. I allmänhet sägs det vara bättre att få i sig sina näringsämnen på naturlig väg – det vill säga genom mat – än att ta tillskott till hjälp. Samtidigt menar andra att det är bättre att få sig omega 3 via tillskott än att inte få i sig det alls.