Träna Spinning / Team Cycling

>> Effektiv Fettförbrännare, Prova för 1kr, klicka här !

>> Gå ner 5-10 kg inom någon månad. Gratis konsultation !!

Spinning är en intressant träningsform för de som vill träna effektiv konditionsträning till skön musik samt i grupp. Att just träna spinning i grupp gör att man kan pusha sig själv lite mer än om man tränar själv och man blir mer inspirerad när man har flera personer med sig som strävar efter samma mål. Det spelar ingen roll om det är att minska i vikt, förbättra konditionen eller kanske att bli starkare i benen.

Spinning är en träningsform där man i grupp cyklar till musik med motstånd som man själv reglerar efter tycke för att hitta sin maximala nivå för att träna effektivt. Det finns riktlinjer som säger att man skall försöka ligga på cirka 60-80% av maxpulsen för att kunna träna konditionsträning och bränna fett på ett effektivt sätt med spinning /team cycling.

Eftersom många inklusive mig själv kan ha svårt att motivera sig när man skall träna så kan det vara en stor fördel att skaffa sig en träningskompis som att man kan peppa varandra att gå och träna spinning. När man väl är och tränar så brukar det hela lösa sig automatiskt eftersom man blir väldigt motiverad till att göra spinning och accelerera sin viktminskning genom att ta i mer på träningen. Det svåra är oftast att pallra sig iväg till gymmet eller ge sig iväg på en cykeltur.

Något som man kan blanda in i ett spinningpass för att få det att bli lite roligare är exempelvis att köra intervaller med stående och sittande blandat. Detta gör att man kan bränna mer kalorier under träningspasset samtidigt som man tränar muskulaturen mer effektivt än om man tränar lågintensivt.

Det finns olika former av spinning och jag har provat flertalet av dessa. det är allt ifrån Julspinning till marathonspinning och andra former av tema träning. Andra former är Intropass för nyfikna, lättpass, olika långa medelpass (30-80 minuter), medel/instrumentellt och styrkespinning, stå-upp-pass, friåkning och meditationsspinning. Dessa pass finns att gå på hos friskis och svettis. Fotbollsspelare och Hockeyspelare brukar ofta träna spinning och cykling på försäsongen och då med fokus på intervallträning och sprint snarare än långdistanscykling.

“Spinning är en form av träning i grupp på stillastående motionscyklar. Spinningcykeln har ett tungt svänghjul, framtill. På hjulet sitter en bromskloss kopplat till en regleringsskruv. Motståndet regleras utifrån individens styrka och kondition.

Spinninginstruktören har förberett ett spinningpass med musik och leder gruppen genom träningspasset med varierande pulsnivåer. Med motståndets hjälp simuleras cykling i ett landskap med mer eller mindre branta upp- och nedförsbackar. Tempot i musiken bestämmer intensiteten i cyklingen. Motståndet väljs individuellt efter förmåga, därför är spinning en träningsform där både nybörjare och erfarna spinnare kan deltaga i samma träningspass.Det är en effektiv träningsform för hela kroppen, med fokus på rygg, mage och ben. Spinning är skonsamt för knäna, eftersom de inte utsätts för stötar.” (Källa: Wikipedia.org)