Träning med Pulsmätare

>> Effektiv Fettförbrännare, Prova för 1kr, klicka här !

>> Gå ner 5-10 kg inom någon månad. Gratis konsultation !!

Igår provade jag något mycket intressant som var en ny form av motion och träning för mig nämligen spinning med pulsmätatere. Syftet med träningen var att man skall kunna optimera sin konditionsträning så att den blir mycket mer bekväm än vad träningen skulle ha varit om man kör ett vanligt spinningpass för att gå ner i vikt eller förbättra konditionen.

Friskis och Svettis har nämligen genomfört tester i samarbete med idrottslärarhögskolan och det de kom fram till var att de flesta ofta låg för nära sin maxpuls jämfört med vad som är optimalt för kondition och fettförbränning. Ofta hamnar man närmare samt över 90% av sin maxpuls vilket på en pulsmätare med scala är relativt högt. Den optimala pulsen vid fettförbränning/kondtionsträning under ett medellångt träningspass inom spinning skall ligga i intervallet 70-85% och sedan någon gång kliva över 90% för att sedan återhämta sig.

Min personliga erfarenhet av denna form av träning var att den var mer behaglig än ett vanligt förbränningspass inom spinning eftersom jag troligen tillhör dom som pushar mig själv mer än nödvändigt och skulle formodligen få ut lika mycket effekt av min träning om jag i stället skulle välja att lägga mig efter riktlinjerna för optimal träning för fettförbränning och kondtion som är mitt syfte med att bli mer vältränad.

Det finns en stor nackdel med denna form av träning och det är att det kan vara att man inte vet sin egen maxpuls och således tränar aldeles för hårt eller för lätt. Detta går dock att justera in efter några träningspass med pulsmätare. Vanligtvis väljer man maxpuls utifrån 225 – egen ålder. Har du kanske provat att träna med pulsmätare någon gång? tveka inte på att lämna kommentarer om hur du upplevde detta och hur du tyckte att konditionsträningen gick.