Varierad träning

>> Effektiv Fettförbrännare, Prova för 1kr, klicka här !

>> Gå ner 5-10 kg inom någon månad. Gratis konsultation !!

Något som dom flesta känner till är att variation i träningen är bra för kroppen och hälsan. Just den varierade träningen kan man hämta intryck från 1800 talet och ett kännt citat att “variation är livets krydda”. Det spelar inget roll om det är på det privata planet eller i träningen, variationen är viktig ändå. Du kan öka din prestanda och fysik genom att träna varierat och därigenom kan du förbättra dina resultat och förhoppningsvis även kunna gå ned i vikt.

Variation i träningen är bra för dig ovasett om du vill bränna fett, gå ned i vikt, bygga muskler eller förbättra konditionen. För att exemplifiera lite hur tankegångarna går så kan man säga att om du exempelvis tränar styrketräning med samma övningar en längre tid, så anpassar sig kroppen efter dessa övningar och musklerna blir specialiserade på dessa övningar inom styrketräning. Efter att musklerna har specialiserat sig på denna träning så blir det mycket svårare att se märkbara resultat.

Om du istället varierar styrketräningen eller fettförbränningen till att träna andra övningar eller byta cykling mot löpning så kommer du att märka att du har otränade muskler. För att kunna förbränna fett så måste din kropp i sin tur också förbränna energi. Detta får till följd att om du tränar med för liten variation så kommer helt sonika din energiförbrukning att minska och din fettförbränning går ned. Detta är givetvis inte bra när du vill gå ner i vikt eller banta.

För att kunna variera din träning måste du vänja din kropp att aldrig hinna anpassa sig efter övningarna utan istället konternuerligt förbättra sig. Detta kommer att leda till en rad positiva faktorer som exempelvis ökad muskelstyrka, högre förbränning och förhoppningsvis en smalare midja. Enligt en artikel i metro som inspirerade denna artikel så anges riktlinjen att du skall försöka att variera träningsform och övningar efter 1-4 månader.

Hoppas att denna artikelom varierad träning och dess samband med viktminskning, större muskler och en mer vältränad kropp föll dig till smaken. Kommentera gärna vad ni tycker om artikeln och dela med er av era erfarenheter.