Vattenlösliga Vitaminer

>> Effektiv Fettförbrännare, Prova för 1kr, klicka här !

>> Gå ner 5-10 kg inom någon månad. Gratis konsultation !!

Vitamin C

Vitamin C förbrukas bland annat i bindvävens ämnesomsättning. En del anser också att vitamin C hjälper till att hålla människan frisk från infektioner i de övre luftvägarna. Generellt behöver människan ungefär 75 milligram vitamin C per dag. En brist på vitaminen kan leda till blödande tandkött och en sämre förmåga att läka sår. I allra värsta fall kan en sådan brist leda till skörbjugg. Vanliga källor för vitamin C är främst frukter och bär av olika slag.

Vitamin B1 (Tiamin)

Vitamin B1 behövs i kroppens ämnesomsättning av kolhydrater och metaboliska process, det vill säga den process där energi produceras. En grav brist av vitamin B kan leda till nervsjukdom. Generellt behöver människan mellan 1,1-1,4 milligram vitamin B1 per dag, och det behovet tillgodoses lättast genom intag av olika sorters kött.

Vitamin B2 (riboflavin)

Kroppen behöver vitamin B2 för att kunna bryta ner fett, kolhydrater och protein. Den ungefärliga mängden som kroppen behöver per dag är generellt 1,3-1,6 milligram. Bristerp å denna vitamin kan leda till förändringar i slemhinnor och hud. Mejeriprodukter är den vanligaste källan för intag av vitaminen, tätt följt av olika sorters kött, inälvsmat och ägg.

Vitamin B6

Kroppens proteinomsättning behöver vitamin B6 och är av betydelse för bland annat nervernas funktion. En brist på denna vitamin kan leda till bland annat neurologiska symtom, blodbrist och hudförändringar. Därför är det viktigt att människan får i sig runt 1,2-1,6 milligram vitamin B6 per dag. Den som vill tillgodogöra sig tillräcklig mängd ska i första hand sikta in sig på rött och vitt kött samt ägg.

Biotin

Cellerna behöver biotin för sin ämnesomsättning, och är på så viss ett viktigt ämne. Det är dock inget ämne som människan generellt drabbas av någon brist av, utan det är tämligen enkelt att få i sig tillräckliga mängder. 30 mikrogram per dag anses vara ett tillräckligt intag, och ämnet är vanligt i kött, lever och ägg.

Vitamin B12

Denna vitamin används även denna i cellernas ämnesomsättning, och bidrar till bildningen av blodkroppar. Kroppens neurala funktioner använder sig också av vitaminen. Generellt behöver vi ungefär 2 mikrogram vitamin B12 per dag och framförallt kött, ägg och inälvsmat är rik på denna vitamin.

Folat

Folat är ett viktigt ämne för förmågan att nybilda röda blodkroppar. Om människan får i sig bristande mängder folat kan det ge upphov till anemi. En rekommenderad mängd intagen folsyra per dag är runt 300 mikrogram, och det vanligaste sättet att få i sig ämnet är genom frukt, bär och grönsaker.

Niacin

Niacinet behövs av människans metaboliska process och ämnesomsättningen av fett och kolhydrater i cellerna. En brist på niacin kan i allvarliga fall leda till en hudsjukdom som heter pellagra. För att undvika detta bör intaget av niacin ligga kring 15-19 milligram per dag. De vanligaste niacinkällorna är olika sorters kött.

Pantonensyra

Kroppen behöver pantonensyra för att omsätta kolhydrater och fett, men det har inte påvisats någon brist av denna vitamin hos människan. Fem milligram per dag behöver människan få i sig, och ämnet finns i de allra flesta livsmedel, främst baljväxter och produkter med fullkorn.