Viktminskning

>> Effektiv Fettförbrännare, Prova för 1kr, klicka här !

>> Gå ner 5-10 kg inom någon månad. Gratis konsultation !!

Att gå ned i vikt är något som större delen av Sveriges befolkning önskar sig. Ofta handlar det om att folk vill öka fettförbränningen och minska kroppsfettet. Det finns många teorier och metoder för viktminskning och det är viktigt att fundera över riskerna med att gå ner i vikt snabbt. Eftersom livet är värdefullt så rekommenderar vi på bantning .info en säker viktminskning. Att genomföra en säker viktminskning görs enklast genom att sätta upp en långsiktig strategi med detaljerade mål och metoder som man skall använda för att gå ned i vikt.

När man skall genomföra en säker viktminskning så skall man som sagt sätta långsiktiga mål. Tidshorisonten kan vara från 6 månader till 12 månader för att man sedan går igenom målen för viktminskningen och kontrollerar hur utfallet blev och om man gick ned i vikt under den aktuella tiden. Exempel på långsiktiga och mätbara mål för viktminskning kan vara att man skall gå ned 4 kilo på 4 månader och att dessa kilon skall vara fett som man bränner. För att nå denna önskade viktminskning så kan man specificera att man skall träna 3 träningspass i veckan och begränsa ätandet av chips, godis och glass till 1 gång per vecka. Dessa två exempel är givetvis förenklade mål och strategi för viktminskning men går bra att mäta med en enkel dagbok eller kalender och är rimliga. Detta gör att du motiveras mer att följa dessa riktlinjer för din viktminskning och utfallet är mer sannolikt att bli gynnsamt genom att du tappar vikt än om du inte skulle ha lagt upp den planen.

Något som är viktigt att tänka på när man skall genomföra en säker viktminskning är att man inte går ut för extremt. Detta kan te sig i två delar.

* Extremt tränande av fettförbränning
* Extremt lite ätande jämfört med riktlinjer. (2000 cal för tjejer och 2500 cal för killar)

Det händer att man ökar träningsdosen av fettförbränning och motionsträning för högt och därigenom utvecklar en form av träningsnarkomani och besatthet av träningen så att man utsätter kroppen för stora påfrestningar under sin viktminskning och allt ifrån håravfall till uteblivande menstruation kan förekomma. Det är extremt viktigt att kroppen hinner återhämta sig mellan träningspassen och fettförbränningen. Om detta inte görs så kan det sluta med utbrändhet eller i värsta fall döden.

Vid extremt litet ätande kan kroppen fara mycket illa och den önskade viktminskningen blir till destruktion av kroppens muskler och funktioner. Riktlinjerna för tjejer (2000 cal.) och killar (2500) skall inte understigas med många procent eftersom detta gör att kroppen ligger på minus och genom detta inte mår bra utan går i försvarsläge och bränner från fettreserverna. Givetvis är det en självklarhet att man måste bränna mer kalorier än vad man stoppar i sig för att man skall minska i vikt, men detta skall ske långsamt och kontrollerat. Om man chockar kroppen med en snabb viktminskning som beror på att man äter lite så gör detta att kroppen mår dåligt så man skall bara ligga något under dagsbehovet för att kunna genomföra en kontrollerad viktminskning.

Den absolut farligaste formen av viktminskning är en kombination av överdrivet tränande och för lite energi i form av mat. Detta utvecklar ofta en form av anorexi eller besatthet och faller absolut inte inom ramen för en kontrollerad viktminskning. För att säkerställa att du kan gå ned i vikt säkert så skall du inte överdriva någon av dessa punkter utan tänk mer långsiktigt i din viktminskning. Självklart går det inte att sticka under stolen med att kombinationen av ökad träningsdos och minskat energiintag ger den absolut snabbaste viktminskningen, men det kan också vara ett farligt sätt att gå ned i vikt.

Vi på bantning .info förespråkar ett långsiktigt tänkande gällande viktminskning och bantning och det förenklas kraftigt genom att använda dig av uttalade mål och riktlinjer för hur du skall gå ned i vikt. Tag tillfället i akt och prova denna kontrollerade form av viktminskning redan nu och se hur de långsiktiga planerna kombinerat med din motivation gör att kilona rasar och du kommer att bränna fett på ett säkert sätt i din plan om viktminskning.